Web-sisällön esitys

Digitalisaatiohankkeen kuulumisia

Kerroimme alkuvuodesta, että olemme käynnistäneet merkittävän digitalisaatiohankkeen sähköisten asiointipalveluidemme kehittämiseksi. Hanke uudistaa asiakkaidemme tarvitseman reaaliaikaisen tiedon tuottamisen, ylläpitämisen ja jakelun sekä mahdollistaa uudenlaisia palveluja.

Tietohallintojohtaja Dan Strömberg on innostunut siitä, millä vauhdilla hanke on edennyt kesän jälkeen. "Esimerkkinä tästä on QA (Quality Assurance) -ympäristön tolpilleen saattaminen uuden arkkitehtuurin mukaisesti. Ympäristö on nyt siinä vaiheessa, että uuteen portaaliin (UX) pystytään nostamaan dynaamista dataa taustajärjestelmistä ihan loppukäyttäjän selaimeen saakka. Ensimmäistä kertaa uuden portaalin "esiaste" toimii päästä päähän", Strömberg kuvailee.

"On todella innostavaa nähdä miten palat alkavat pikkuhiljaa loksahdella paikoilleen. Arkkitehtuurihankkeen tarkoitus ei ole pelkästään tehdä uutta asiakasportaalia vaan tavoitteena on aidosti uudistaa teknistä arkkitehtuuriamme siten, että se tukisi pidemmällä tähtäimellä Cygaten digitalisaatiota. Tämän myötä meillä on tulossa myös uutta modernia teknologiaa käyttöön", Strömberg jatkaa.

Hyvä esimerkki tästä on, että kehityksessä on otettu käyttöön ns. Continuous Integration nojautuen vahvasti Docker-teknologiaan. Käytännön työvuo menee siten, että kun kehittäjä muokkaa koodia ja toteaa sen olevan valmis, hän päivittää ja versioi koodin sen säilytyspaikkaan (repository). Tästä käynnistyy automaattinen työvuo ja sovellus ilmestyy käännettynä, testattuna ja rakennettuna automaattisesti testijärjestelmään. Tämän jälkeen nappia painamalla docker-kontti käynnistyy laadunvarmistusympäristössä, jossa voidaan testata sovellusta kokonaisessa, kaikilla riippuvuuksilla ja eheässä ympäristössä. Saman napin painalluksen takana on sitten myös tuotantoympäristö.

Toinen esimerkki tästä on ns. BigData-järjestelmät, jotka olemme ottaneet käyttöön. BigData-järjestelmiin viedään massiivisesti tietoa eri järjestelmistä. Järjestelmien avulla saadaan parempaa näkyvyyttä ja ymmärrystä dataan, eli käytännössä nähdään datassa olevia poikkeamia. Haluamme tulevaisuudessa tarjota asiakkaillemme parempaa reaaliaikaista näkyvyyttä palveluihin ja sitä kautta kehittää asiakaskokemusta. "Teemme kehitystyötä tiiviissä yhteistyössä asiakkaidemme kanssa varmistaaksemme kehitystyön oikean suunnan", Strömberg summaa.

Ota meihin yhteyttä ja kerromme lisää!